Ο ΧΟΡΟΣ ΤΗΣ ΚΟΝΤΟΥΡΑΣ - ΤΟΠΙΚΟΣ ΧΟΡΟΣ ΣΚΟΠΕΛΟΥ - ΕΘΙΜΑ - ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ
Ο Χορός της Κοντούρας
Πρόκειται για έναν τοπικό χορό Συρτό, που είθισται να χορεύουν, τα παλαιότερα χρόνια (πλέον έχει καταργηθεί) οι νεόνυμφοι έξω απο την εκκλησία μετά την γαμήλια τελετή. Ο χορός ήταν αργός και δεν γινόταν το σήκωμα του ποδιού για να μην βγαίνουν τα νυφικά πασουμάκια, που κάλυπταν μόλις τα δάχτυλα των ποδιών, οι “κοντούρες”, απο εκεί ονομάστηκε ο “χορός της κοντούρας”.
Οι κινήσεις που γίνονταν ήταν περιορισμένες εξαιτίας και του βάρους του φουστανιού, μόνο δύο μικρά τσακίσματα δεξιά και αριστέρα και τα μικρά βήματα που ήταν αρκετά συγκρατημένα θύμιζαν Μπάλλο.
Οργανοπαίχτες
με βιολί, λαβούτο και κλαρίνο συνόδευαν
τη νύφη, μαζί με τον πατέρα ή τον αδερφό της, στην εκκλησία παίζοντας τραγούδια
πριν και μετά τη στέψη. Ο χορός έξω απο
την εκκλησία διαρκούσε έως το βράδυ
και έπειτα συνέχιζαν το γλέντι στο σπίτι
της νύφης, όπου γινόταν και το τραπέζι,
αφού τότε δεν υπήρχαν κέντρα διασκέδασης.
Στο σπίτι η νύφη, έβγαζε τη νυφική φορεσιά το Μόρκο και φορούσε μια άλλη φορεσιά την “άσπρη βόλτα”, το κόκκινο μπαμπουκλί και τις κεντητές παντόφλες για να μπορεί να χορέψει πιο άνετα. Επιπλέον προσθέτε ένα χρυσαφικό στο λαιμό της για να ξεχωρίζει και να διαφοροποιείται απο τις υπόλοιπες γυναίκες και για να μην την μπερδεύει ο γαμπρός μέσα στην “παραζάλη” του οίνου και της ευθυμίας, καθώς όλες οι νύφες της χρονιάς εκείνης φορούσαν το λευκό φουστάνι.
μετά η υπόλοιπη οικογένεια. Όλοι έπρεπε να “χορέψουν” τη νύφη. Το γλέντι έληγε το πρωί με τα “χελιδονάκια” αφού οι όσοι έμεναν ώς το τέλος έπρεπε να συνοδεύσουν τον κουμπάρο έως το σπίτι του τραγουδώντας “ τώρα τα πουλιά, τώρα τα χελιδόνια.....”. Ο κουμπάρος είχε την υποχρέωση να τους κεράσει.
Σύμφωνα με τον ιστορικό – αρχαιολόγο Αδαμάντιο Σάμψων υπάρχει και ένα άλλος τοπικός χορός ο “πηδητός”, που χορεύεται τις απόκριες και θυμίζει αργό χασαποσέρβικο, με δύο - τρεις παραλλαγές.
Κείμενα, Σύνταξη , Επιμέλεια: Σπυριδούλα Μπετσάνη
Πηγές: Αρχειο Γυμνασίου Σκοπέλου και Αδαμάντιος Σάμψων.
Φωτογραφίες: Αρχείο Αικατερίνης Μπετσάνη και Αθηνάς Σάββα.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου